Thursday, December 18, 2008

Phew! I’m still alive…

I just did a speech in a press conference, in front of youths and important people from my area, and local TV. Everyone who knows me knows that it’s not my cup of tea, to do speeches in public… I was representing Forum jeunesse Lanaudière (Lanaudiere’s Youth Forum), an organisation in which I volunteer and that finances projects for youth development in my area.

The press conference was about the results of a project financed by the Forum which I could translate by I do business in class. This project aimed at high school potential dropouts. They had the opportunity to start a little local economy business. With a teacher and an entrepreneurship agent, they created a business that produces and sales totes made from recycled clothes given by the community. The tote shown here is one of their realisations that I bought.

This project touch many of my chords : the youth in general, the young dropouts, the green movement, craft, entrepreneurship and the development of my poor little town which the population and economy drop years after years. Who knows! One of these youths might become a Set Carré's employee! or its competitor...

-----------

Ouf! Je suis encore vivante... Je viens de prononcer un discours dans le cadre d'une conférence de presse, devant des jeunes, quelques personnages importants de ma région, et la télévision locale. Ceux qui me connaissent savent que ce n'est pas ma tasse de thé, les allocutions publiques... Je représentais le Forum jeunesse Lanaudière, une organisation pour laquelle je suis bénévole et qui finance des projets touchant le développement des jeunes de ma région.

La conférence de presse portait sur les résultats d'un projet que le Forum a financé, Je fais des affaires en classe, et qui a permis à des jeunes du secondaire potentiellement décrocheurs de créer une petite entreprise d'économie sociale. Avec leur professeur et une intervenante en entrepreneuriat, les jeunes ont créé une entreprise qui confectionne et vend des sacs créés à partir de vêtement recyclés. Le sac montré sur la photo ci-dessus est une de leurs créations que j'ai achetée.

Ce projet touche à beaucoup de mes cordes sensibles : la jeunesse en général, les jeunes décrocheurs, l'environnement, l'artisanat, l'entrepreneuriat et le développement de ma pauvre ville dont la population et l'économie régressent d'année en année. Qui sait? Peut-être qu'un de ces jeunes deviendra un futur employé de Set Carré! ou un compétiteur...

No comments: